5 טיפים שיעזרו לכם להבין אם הילד שלכם מתאים לבחינות איתור מחוננים

המושג מחוננת קיבל את הגדרה תיאורטית מתחילת שנות ה-90 בישראל. עם השנים נוספו מושגים נוספים להגדרתה. למרות שקיימת הגדרה מקובלת חוקרים חלוקים בדעותיהם לגבי שאלות אוניברסליות למושג מחוננות, יש הטוענים שאת ההגדרה למחוננות צריך להעניק לפני אזורי מחיה. בישראל לא מכללים ציונים IQ כמדד למחוננות כי בארץ משרד החינוך הקצה תוכנית מיוחדת לפי מיקום מגורים.

מחוננות היא יכולת אנושית שמתבטאת במצוינות, לרוב בהיבט ההשכלתי: מדדים גבוהים של חשיבה, הבנה וסקרנות. מנת המשכל (IQ) של מחוננים גבוהה בהרבה מהממוצע בקרב כלל אוכלוסיית בני גילם, אך אינו מהווה מדד כניסה למבחני איתור מחוננים מחוננות מוזכרת בדרך כלל בהקשר של ילדים או נוער.

סימנים מקדימים לאיתור מחוננים

יש לא מעט מאפיינים לאיתור מחוננים שכדי לשים לב אליהם. מחוננים רבים מתאפיינים בזיכרון לטווח הרחוק, סקרנות ורצון ולהתנסות, חשיבה מהירה ופתרון בעיות מהיר, והעדפה לפתור בעיות מורכבות. רבים מבטאים מוטיבציה גבוהה, ומשקעים מאמץ רב כאשר ניצב בפניהם אתגר. לרבין יש דמיון מפותח המתבטא בכישורים יצירתיים ואמנותיים.

שלבי הקבלה לתוכנית לאיתור מחוננים

הקבלה לתוכנית לאיתור מחוננים מתבצעת בשני שלבים – מבחן וראיון קבלה.

  • מבחן הסינון והאיתור – המבחנים מתבצעים בשני שלבים – שלב מבחן ושלב הסינון.
    1. שלב המבחן – מבחן זה כולל הבנת הנקרא וחשבון. המבחן נשלח לבתי הספר הרלוונטיים ע"י הגוף הבוחן. המבחן נועד לעזור לסגל בית הספר לבחור את התלמידים עם הציונים הכי גבוהים.
    2. שלב מבחן האיתור מחוננים – זהו מבחן פסיכומטרי סגור, הבודק יכולת קוגניטיבית כללית שונות – חומר מילולי, מספר וצורני. התלמידים מתבקשים לבחור ולסמן את התשובה הנכונה לכל שאלה. שאלות המבחן מגוונת ולא רק של תשובות מילוליות. 
    3. ראיון קבלה קבוצתי או אישי – הריאיון מתקיים במסגרת החינוכית לאחר
      שהישגיו של התלמיד במבחן ב' הגיעו לסף הקבלה שנקבע לתוכניות הייחודיות למחוננים או למצטיינים. זהו ראיון חשוב בהליך המיון והקבלה לתכנית איתור מחוננים.

שיטות חינוכיות להתמודדות עם ילדים מחוננים

על תכנית הלימודים מורכבת מגמישות ופתוחה ללמידה אחרת הפורצת את גבולות הכיתה ומאתגרת ומעודדת שיח פתוח ולמידה עצמאית ומשלבת בתוכה תוכניות העשרה מגוונות. חלק בלתי נפרד מהתככנית היא גם זיהוי ואיתור מחוננים והתאמתם לקבוצת הלמידה. יש להתגבר על האתגרים רבים בבואנו ללמד ילדים מחוננים.

כיצד להתכונן לבחינת איתור מחוננים?

כבר הבנו מה בוחנים ואיך, נשאר עכשיו לדעת כיצד להתכונן לבחינת איתור מחוננים. קודם כל, לתרגל הבנת הנקרא והעשרת הידע הכללי בקשת עצות ממחוננים שעברו את הבחינה בשביל לקבל הסבר על מבחני האיתור מחוננים. השגת מבחנים לדוגמה על מנת לתרגל איתם את אופי המבחן.

מאפייניו של אבחון מחוננות בארץ

מטרתם של אבחונים רבים היא לדעת אם קיים משהו שאנחנו חודשים בקיומו אכן קיים. כאשר מנסים לאבחן מחלה שכבר ידועה יותר קל להגדיר את דרך הפעולה. לעומת זאת הגדרה של מחונן שונה. בישראל יש מספר פרמטרים שנבדקים כמו – גיאוגרפי וIQ שבכל העולם מהווה לסימן של מחוננות לעומת ישראל שלא מכניסה זאת כי חלוקת המבחנים מתבצעת לפי אזור מגורים.

המאמר עזר לכם?
שתפו עם החברים

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram

מאמרים נוספים

שאולי תאהבו